Mindfulness

Mindfulness

Begin 2017 start er weer een nieuwe cursus Mindfulness in Groningen



Van verdeeldheid naar eenheid


Onze snelle maatschappij vereist in toenemende mate dat wij ons aanpassen aan het tempo van veranderingen. Rust en stilte zijn een schaars goed geworden, zowel om ons heen als in ons zelf. Wij dragen vaak zelf bij aan de hectiek in ons leven. We realiseren ons pas in wat voor malle molen we zitten als het lichaam gaat protesteren of we andere klachten en/of (emotionele) problemen tegenkomen. Dat kan een gevoel geven van vermoeidheid, opgebrand zijn, slaapstoornissen, neerslachtigheid, piekeren, blessures, irritaties etc. Mogelijk worden we dan bewust van het verlangen in ons om meer harmonie te ervaren.

Mindfulness is een bewustzijnstraining, waarin je  leert
zelf invloed uit te oefenen op wat je denkt, hoe je je voelt en hoe je (lichaam) reageert. De cursus geeft je de middelen om te leren omgaan met de onrust in jezelf en om je heen, zonder jezelf erin te verliezen. Mindfulness brengt je steeds weer naar het midden. Zeker voor sensitieve mensen is dit een belangrijk issue.


Mindfulness betekent ‘met milde open aandacht alert aanwezig zijn’ en heeft zijn wortels in de oosterse tradities. Daar waar je aandacht is, daar ben je met je bewustzijn. En onze aandacht schiet geregeld van het één naar het ander. Met mindfulness werk je van verdeelde aandacht naar meer eenheid in je aandacht.


Enkele elementen van de cursus zijn:
  • rust brengen in je hoofd
  • aandacht geven aan je lichaam en je adem
  • aanbrengen van rustpunten in je dagelijks leven
  • omgaan met faalangst en onzekerheid
  • grondingsoefeningen
  • verschillende vormen van meditatie


De cursus is zo opgezet dat je er thuis zelfstandig mee verder kunt. Het is dan ook belangrijk dat je gedurende deze periode tijd en ruimte creëert om dagelijks ongeveer een half uur stilte -  en aandachts-oefeningen te doen. De cursus is vooral gericht op het ervaren van je innerlijke ruimte. Waarschijnlijk zal je levenshouding hierdoor veranderen. De informatie staat in een map zodat je thuis alles nog eens rustig kunt nalezen en de belangrijkste oefeningen staan op een cd.


Mindfullness wordt aangeraden door artsen en psychiaters. Haar gunstige invloed is al bewezen bij hartklachten, kanker, chronische pijn, depressie, burnout, chronische vermoeidheid en stressgebonden klachten.


Vind je het niet prettig om in  groepsverband te werken dan is het ook mogelijk om een individueel trajekt te volgen in Mindfulness.



56357 bezoekers (93028 hits) sinds 18-1-2010